Hållbar konsumtion: Frakt
Hur kan vi konsumera hållbart?
En frågeställning många av oss vrider och vänder på (och ännu fler borde få upp ögonen för) är aspekter om miljö, ekonomi och social hållbarhet.
Vi har samlat några tips kring hur vi tänker kring frakt när du handlar som privatkund och hur vi arbetar i vårt dagliga arbete med orderhantering.
Handla tillsammans
Prata ihop dig och peppa grannen, kollegan eller vänner att sambeställa varor från oss!
På så vis kan ni dela på fraktkostnaden och det blir mindre transport från tvålmakeriet. Bra för plånboken och bra för miljön!
Lokala återförsäljare
Vi har återförsäljare av våra ekotvålar över hela landet - vi har samlat en karta och lista över dem här. Se om du kan hitta en återförsäljare i din närhet att handla från och på så vis stötta lokala verksamheter och även minska transport.
Här hittar du våra återförsäljare!
Hittar du ingen butik på din ort- tipsa din favoritbutik om att ta in våra produkter eller svara på detta mail och tipsa oss om den passande butiken så kan vi kontakta den.
Hur vi jobbar med hållbarhet i vårt dagliga arbete kring orderhantering och frakt:
Fraktkartonger och förpackningsmaterial återbrukas till såväl privatkund som återförsäljare. Vi hämtar även kartonger på andra närliggande butiker och miljökloka grannar kommer förbi med begagnade e-handelskartonger till oss för ännu en fraktsväng.
Eventuellt nyinköpt kuvert eller kartong är av stor del återvunnet samt FSC-märkt material. Här håller vi hela tiden span efter ännu mer återvunnet material i kartong samt använder koldioxidneutrala initiativ där det finns.
Till privatkunder förpackar vi ekotvålarna i återbrukat tidningspapper.
Vi prioriterar plastfria leveranser men återbrukar plast som kommit till oss för att skydda förpackningar av glas eller som innehåller flytande olja.
En bra fast tvål minskar kundens förpackning-förbrukning och ger goda möjligheter att plast- och kemikaliebanta sitt hem.
Till dig som handlar i vår e-handel levererar vi främst med PostNord som aktivt arbetar med egna miljömål inom transporter, bla genom klimatkompensering, frakt med tåg.
Returer är en stor del av e-handelns klimatpåverkan. Vi har väldigt få returer i vår verksamhet och är tacksamma för att ni kunder handlar med omsorg. Genom att bevaka postnords portal, kan vi i tid upptäcka paket som inte hämtats ut och påminna våra kunder - allt för att undvika att paket ligger hos ombud så länge att de automatiskt går i retur.